בשנים האחרונות כולם מדברים על מובייל, וידאו, תוכן, פרסום ממוקד ועוד.
אז מה יהיו הטרנדים החמים ביותר שיעצבו את עתיד הפרסום באינטרנט בשנים הבאות?
אספנו עבורכם את ה-מגמות שישפיעו על ערוצי השיווק הדיגיטלי והמפרסמים בארץ ועולם בשנים הקרובות.
במהלך השנה הקרובה נתח הפרסום בדיגיטל בישראל צפוי לעקוף לראשונה את חלקו של הפרסום בטלוויזיה. תקציבי הפרסום באינטרנט צפויים לעמוד על כ-285 מיליון דולר בעוד שהתקציבי הפרסום בטלוויזיה יסתכמו בכ-270 מיליון דולר.
מגמה זו איננה ייחודית רק לישראל אלא מתרחשת גם במדינות העולם המערבי. בהתאם לתחזיות של מומחים בתחום, הפרסום באינטרנט צפוי להמשיך את מגמת הצמיחה הנוכחית ובשנת 2018 אף יתפוס כשליש מעוגת הפרסום הכוללת, זאת על חשבון אמצעי המדיה המסורתיים האחרים (טלוויזיה, רדיו, שלטי חוצות, עיתונות ועוד).
מתחזקת ההבנה בקרב בעלי עסקים בינוניים וקטנים לפיה כדאי להשקיע בפרסום ממוקד בדיגיטל כדי להגדיל את נפח הפעילות העסקית. לאור התחרות בשוק ורצון הצרכנים למצוא מענה מהיר, אמין ואיכותי לצרכים שלהם, עולה הצורך בהגדלת הנוכחות העסקית באינטרנט, ברשתות החברתיות, במנועי החיפוש ובזירת התוכן. מי שלא נמצא בדיגיטל היום – כמעט ולא קיים.
Marketing Automation
המונח Marketing Automation מתייחס להגדרות אוטומטיות של קהל היעד, תזמון והתוכן של התקשורת השיווקית היזומה בתגובה לפעילות הלקוחות בערוצים נכנסים ובמרחב הדיגיטלי. כלים אלה למעשה הופכים את מהלכי השיווק של החברות לאוטומטיים וממקסמים את תהליכי הבאת העסקאות/המתעניינים למקום הנכון בזמן הנכון.
בשנים הקרובות נראה יותר מיקוד פרסונלי וחשיפה לטכנולוגיות איכותיות יותר שמטרתן בסופו של עניין היא לייצר ערוץ שיווק ושימור לקוח ממוקד מטרה ותוכן פרסונלי המותאם לכל סגמנט תוך שמירת קשר רציף עם הלקוחות הפוטנצייאלים.
גלישה במובייל: IN גלישה במחשב: OUT
העשור האחרון הביא למהפכה טכנולוגית של ממש בכל הקשור לאמצעי הגלישה והמעבר מהמחשב הנייח לגלישה במובייל. לתוצאה הזו תרמו מספר סיבות: הופעתם של הסמארטפונים והטאבלטים, עלייה חדה בשיעורי חדירת האינטרנט הנייד (Wifi) במדינות שונות בעולם והתפתחות טכנולוגית מרשימה.
אם בעבר מרבית הפעולות היומיומיות היו מבוצעות במחשב במשרד או בבית, הרי שהיום ניתן לבצע כמעט כל פעולה במכשיר הנייד מכל מקום ובכל שעה. עבור המפרסמים העלייה החדה בנפח הגלישה במובייל העניקה אינסוף הזדמנויות שיווקיות חדשות לצד אתגרים.
נפתחו שטחי פרסום רבים המאפשרים למפרסם להגיע לצרכן כמעט באופן מיידי ובכל מיקום גיאוגרפי. אך יחד עם זאת, המפרסמים חייבים להיות מתוחכמים יותר על מנת ללכוד את תשומת לבו של הצרכן בעולם גדוש במסרים.
פרסום בווידאו
סרטוני הווידאו של היום צריכים להיות מותאמים עבור כל פלטפורמת פרסום, קהל היעד והמאפיינים הדמוגרפיים שלהם. זאת במטרה לפנות לקהל היעד הרלוונטי ביותר במקום הנכון בזמן הנכון עם המסר הנכון…
פלטפורמות הפרסום בדיגיטל השכילו להבין שפרסום באמצעות ווידאו עובד על הגולשים ומניע לפעולה יותר ממודעות טקסט או באנרים ולכן ככל שפרסום כזה יהיה מפולח וממוקד יותר, כך הוא יהיה אפקטיבי יותר ויוכל לייצר עבורן רווחים.
המאבק החם ביותר בעולם הווידאו הוא הקרב שניטש בין שתי ענקיות האינטרנט Google ו-Facebook. מספר הצפיות היומי העולמי בסרטוני ווידאו ב-Facebook עומד על 4 מיליארד, ב-YouTube הוא מגיע ל-7 מיליארד. זהו עוד ניסיון של שתי הענקיות לנגוס ברווחים האחת של השנייה.
הפוטנציאל הטמון בכוח ההשפעה של הווידאו על הצרכנים הוא עצום ולכן חברות רבות עמלות על פיתוח פלטפורמות פרסום מתקדמות ומדויקות יותר אשר יוכלו לאסוף נתונים בזמן אמת על התנהגות הגולשים ולהתאים עבורם פרסומות רלוונטיות על פי תחומי עניין, מיקום ומאפיינים נוספים.
פרסום אישי ממוקד
שיווק פרסונלי, משמעותו, כלל האפשרויות הדיגיטליות למפות קהל באופן אישי ולייצר לו מסר אישי לפי ההתנהגות שלו באתר הלקוח ובאינטרנט בכלל. אלה עשויים לכלול גם תכונות אוטומציה נרחבות המייצרות משפך תנועה חכם המייצר מסרים אישיים מניוזלטרים ועד רימרקטינג (שיווק חוזר) שפונים למשתמש באופן אישי.
אם כך, רלוונטיות היא שם המשחק היום בכל הקשור בניהול קמפיינים בדיגיטל. אחד מהיתרונות הבולטים שמאפשר השיווק הדיגיטלי בשונה ממדיות אחרות הוא היכולת להגיע לקהלים ממוקדים על פי מגוון רחב של פילוחים ומאפיינים דמוגרפיים. על מנת לחסוך כסף בתקציבי הפרסום, מפרסמים באינטרנט עושים הכל על מנת להגיע לקהל הכי ממוקד שיש עם המסרים השיווקיים המתאימים ביותר.
פלטפורמות השיווק בדיגיטל כבר כיום מציעות מגוון כלים מתקדמים וחכמים לפרסום פרסונאלי, יכולות טירגוט מתקדמות, והיכולת לשלב בין מספר פילוחים ולהחריג קהלים לא רלוונטיים בכדי להגיע לקהל היעד המאוד ספציפי והרלוונטי ביותר.
עם העלייה בנפח הגלישה ממכשירי מובייל, ניתן גם לפרסם לצרכנים אשר נמצאים במיקום גיאוגרפי מדויק.
בתחום הלוקאליזציה נראה מספר שיפורים בשנים הקרובות, פלטפורמות הפרסום הדיגטליות (אונליין) יהיו מסונכרות בצורה טובה יותר עם נתוני מכירות של בתי עסקים (אופליין), מה שיאפשר פילוח מדויק יותר לציבור הלקוחות שכבר ביצעו רכישות ועסקאות בעבר.
בנוסף, פרסום דיגיטלי ממוקד יהיה חלק בלתי נפרד גם בתערוכות, ירידים ואירועי מכירות מיוחדים כאשר המשתתפים יוכלו לקבל מסרים שיווקים במכשירי המובייל שברשותם, להיחשף לתכנים השונים ואף ליהנות מהטבות ומבצעים באותו הרגע.
פרסום באפליקציות
חלק מרכזי בניסיון של מותגים וחברות לקדם מעורבות (Engagement) עם הצרכנים שלהם מתבצע באמצעות אפליקציות.
בשנים האחרונות אנחנו כמשתמשים עדים לתופעה הולכת וגדלה של אפליקציות בתחומים שונים – אקטואליה, מסחר, בנקאות, מזון, תיירות, תעופה ועוד.
בעבר חברות רבות העדיפו להקים אתרי אינטרנט מותאמים למובייל (רספונסיביים) על מנת לחסוך את עלות בניית האפליקציה אולם עם הזמן הן הבינו את החשיבות הגבוהה שטמונה באפליקציה ייעודית. אפליקציות יכולות להכיל את אותן הפונקציות כמו באתר אינטרנט אבל הן יהיו אפקטיביות הרבה יותר.
השימוש באפליקציה משפרת פלאים את התקשורת בין הצרכן לבין החברה עצמה. אין עוד צורך לגלוש לאתר החברה אם ניתן לבצע את כל הפעולות ישירות באמצעות האפליקציה. בנוסף, יותר אפליקציות יאפשרו שטחי פרסום להגדלת החשיפה ולהנעת קהל היעד לפעולה. דבר שיאפשר למפרסמים להסיט ולהגדיל תקציבי פרסום גם למודעות בתוך אפליקציות.
לאור העלייה במודעות לכוחן של האפליקציות גדלה התחרות בקרב החברות שמתמחות בבנייה ותכנות אפליקציות וכעת המחיר ירד ומאפשר יותר גמישות. התהליך הזה גרם למנהלי שיווק להבין שאפליקציה היא לא רק אופציה אלא היא גם צורך ברור. לראייה, מספר האפליקציות בחנויות App Store של Apple וב-Google Play הולך ועולה בהתמדה.
נכסים דיגיטליים
במציאות הדיגיטלית של היום גולשים ולקוחות פוטנציאליים נמצאים זמן רב ברשתות החברתיות.
אם נסתכל על רשתות חברתיות, כל גולש ממוצע מתחזק חשבון Facebook, Instagram, Linkedin ואחרים אף ב-Twitter, Pinterest, Google+ ועוד. בנוסף לרשתות הללו, לגולשים רבים יש חשבון Gmail והם צורכים מדיה מסוגים שונים כגון סרטוני וידאו ב-YouTube, קוראים כתבות תוכן באתרי אקטואליה ועוד. הנוכחות החזקה והנגישה של הקהלים הללו יוצרות חלון הזדמנויות כמעט בלתי נגמר עבור המפרסמים.
הרשתות החברתיות הן כבר לא רק אמצעי לתקשורת בסיסית בין גולשים אלא הן הפכו לכלי אפקטיבי של חברות ועסקים לניהול מערכת היחסים הכוללת עם הצרכן: מענה לפניות של לקוחות, חשיפה למבצעים חדשים והטבות אטרקטיביות, עדכון פוסטים בשוטף, פרסום כתבות תוכן, השתתפות בתחרויות והגרלות עם פרסים ועוד. למעשה השימוש ברשתות החברתיות מאפשר לחברות להגדיל את החשיפה שלהם לקהלי יעד ממוקדים ומפולחים במטרה להגביר את המכירות.
מפרסמים רבים צפויים להגביר את אחיזתם ברשתות החברתיות ולהפנות תקציבים גדולים יותר גם לאפיקים הללו מתוך ההבנה שהזירה החברתית באינטרנט מכילה מקום רב לתחרות בין חברות וגם על מנת לחזק את המודעות למותג ואת התדמית של החברה בפני קהל היעד שלה.
שיווק תכנים
השיווק התוכני ממשיך לייצר יותר תועלת ומשמעות בעולם בו קשה יותר ויותר לאתר ולעניין קהלים רלוונטיים. בצורה זו מערכות המלצות התוכן כטאבולה, אאוטבריין ועוד מתחילות לספק יותר ערך, קוראות תיגר על מערכות פרפורמנס/יצירת לידים ובשימוש נכון מייצרות ערך אמיתי גם לגולש ולא רק לחברה.
הרעיון בשיווק תוכן הוא לבחור את המסרים השיווקיים המובילים, לעטוף אותם בצורה חכמה בתוך כתבת תוכן איכותית, חדשנית ומקורית אשר תהיה בעלת ערך מוסף לקורא ותיתן מענה לצרכים שלו. כלומר, לא עוד שיווק אגרסיבי שמכוון מכירות אלא שיווק עדין יותר שימשוך את עיני הגולש ויעוררו אצלו סקרנות לקרוא את הכתבה.
הכתבה צריכה להיות מקצועית ולהעביר מידע אמין ומהימן אחרת הקורא יאבד בה עניין מהר מאוד. הכתבה תכיל לינק לאתר המפרסם כדי שגולש שמתעניין בתחום יגיע לאתר שלה ויוכל לקבל מידע נוסף ולבצע המרה (שליחת פרטים או רכישה). שיווק תוכן איננו כולל רק כתבות אלא גם שימוש חכם בסרטוני וידאו שיכולים ליצור גירוי בקרב הגולשים ולמשוך אותם לאתרים שונים.
כדי לקדם תכנים באתרי אינטרנט, מפרסמים רבים עושים שימוש בפלטפורמות חכמות כגון OutBrain ו-Taboola. הייחוד של הממשקים הללו היא ביכולת לקשר בין כתבת התוכן לבין הדף או אתר האינטרנט המתאים ביותר. הפלטפורמה סורקת את התוכן בתוך הכתבה וממקמת אותה באתר המכיל תוכן דומה. לרוב נוכל לראות שיווק תוכן באתרים ופורטלים גדולים כגון Ynet, Walla ו-The Marker מתחת או לצד כתבות אחרות תחת הכותרת "אולי מעניין אותך גם", "עוד בכותרות" ו-"כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך".
בשנים הקרובות נראה כי קידום התוכן ימשיך להתפתח ויקבל חשיפה לקהלי יעד רחבים יותר באמצעות הטמעת הממשקים גם באתרים שהם לא גדולים (לונג-טייל) ויחד עם זאת , פיתוח מתמיד של אלגוריתם מדויק יותר שידע לקשר בצורה טובה ורלוונטית יותר את תוכן הכתבה לתוכן הדפים בהם היא תתפרסם.
קניות און-ליין
עולם הקניות באינטרנט הוא לא חדש, אבל הוא בהחלט מתפתח וממציא את עצמו מחדש בכל שנה.
אם בעבר מספר האתרים המאפשרים לגולשים לבצע רכישות ועסקאות אונליין היה יחסית מצומצם, הרי שכיום רכישות אפשריות באלפי אתרים רק בישראל. בעלי עסקים קטנים ובינוניים מעוניינים לפרוץ את גבולות המיקום הגיאוגרפי שלהם ולהגיע לקהלי יעד חדשים בתקציבי פרסום שפויים מאוד באמצעות הדיגיטל.
פלטפורמות ניהול חנויות מקוונות ממשיכות לפתח כלים מתקדמים שיתנו למפרסמים ובעלי עסקים פתרונות מותאמים לצרכים שלהם ולצרכים של הלקוחות הפוטנציאלים. חנויות אונליין שלא דורשות פיתוח, קלות לתפעול ובעיקר זולות, כגון: shopify, presta ועוד.
העדכון של המוצרים בפלטפורמות הפרסום הפך לפעולה קלה, שגרתית שלא מצריכה מיומנויות מיוחדות או ידע מקצועי בתחום. קטלוגים של עשרות, מאות ואלפי מוצרים עם מפרט, מחיר, תמונה ומאפיינים נוספים ולשלב אותם במסגרת הקמפיינים הקיימים.
גאג'דטים חכמים וטכנולוגיה לבישה
ההתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות מביאה עמה אמצעים חדשים לקיום תקשורת ומעורבות (Engagement) בין משתמשים לבין ממשקים חיצוניים. ענקיות האינטרנט Google ו-Facebook השקיעו בעבר ועדיין משקיעות עשרות מיליוני דולרים בפיתוח של גאג'דטים ואביזרי מציאות מדומה שיהפכו את החיים של כולנו לקלים יותר ובמקביל יאפשרו לחברות להגדיל את הרווחים שלהן.
תחשבו על היום הבא בעולם השיווק, בו לכל אחד מאיתנו יהיה אמצעי טכנולוגי שאפשר ללבוש אותו כחלק מחולצה או מכנס, לענוד אותו על הזרוע או לכסות את העיניים ולקבל מידע בזמן אמת ממקורות חיצוניים. המשתמש יוכל לשוטט ברחוב ולקבל מסרים שיווקים הכוללים מבצעים והצעות משתלמות באותו הרגע.
האתגר הבא של המפרסמים בזירת אביזרי המציאות הווירטואלית יהיה כיצד להצליח למשוך את תשומת לבם של קהלי היעד בעידן דיגיטלי רוויי מידע ומסרים שונים בזמן נתון, זאת במקביל לשימור התקשורת וחיזוק מערכת היחסים בין הצרכן לבין החברה.